Náš klub je určený pre ľudí trpiacich záľubou a neskutočným obdivom k všetkým automobilom ruskej automobilky GAZ. Náš klub na členskej báze združuje výhradne majiteľov týchto automobilov. Vznikli sme ako prvý klub na Slovensku zaoberajúci sa exkluzívne touto značkou.
Tomáš Lipka, prezident klubu ( gazklub@gazklub.sk )

Karol Urbanský

GAZ Volga 21 S

Píše sa rok 2005. Je slnečný októbrový deň a ja som bol práve pochválený šéfovou ženou. Jej slová mi znejú v ušiach: … „Karol, Vy ste tu jediný normálny muž“ … Jeden z mojich kolegov sa totiž venuje draftingu a splavuje dravé rieky, ďalší sa dal na potápanie a ponára sa do hĺbok. No a šéfovi nestačia jeho rýchle autá a žihadlo Ducati, kúpil si JAK-52 (akrobatické lietadlo) a vznáša sa vo výškach. No a vtedy mi to došlo, oni sú normálni, to ja nie som normálny, a zmenil som to – stal som sa hrdým majiteľom auta GAZ M21 Volga. Nie je to veterán, ani oldtimer, podľa roku výroby (1970) je to skôr youngtimer, a nie je to ani adrenalínový šport – ale konečne som si splnil sen z detstva. Vtedy som ako malý chlapec pritláčal nos na sklo auta zvonku no a teraz, už ako „veľký chlapec“ si môžem pritlačiť nos na sklo zvnútra.

Auto bolo v Košiciach, ja som ho našiel v inzercii na internete – no a nekúpte to (za 40.000,- Sk) plus asi 12 krabíc náhr. dielov (za 3.000,- Sk). Do Košíc som šiel nočným rýchlikom. Myslel som, že najlešie bude potichu sa vypariť a vrátiť sa s autom, takže moja žena (profesorka matematiky a chémie) mi to už nebude môcť zakázať ?. Ale nedalo sa, stále mi bola za pätami, tak som sa ku problému odvážne postavil čelom – teda postavil som sa čelom ku svojej polovičke a povedal som „opúšťam Ťa“. Keď stratila farbu aj reč, blahosklonne som dodal, že len do zajtra, lebo idem do Košíc kúpiť veterána a basta. Od radosti sa jej vrátila farba aj reč a zabudla mi to aj zakázať. V „Košicoch“ nasledovalo krátke zoznámenie s majiteľom a jeho autom. Prvý majiteľ auta, pán Bělina, sa s ohľadom na vek rozhodol odovzdať auto svojemu vnukovi, ktorý však nepreukázal dosť nadšenia a preto sa rozhodli auto predať. Ešte formality na inšpektoráte, posledné foto s autom, trochu sĺz majiteľa a dovidenia Košice … Nasledovalo najkrajších 8 hodín jazdy z Košíc do Bratislavy. Niekoľkokrát som musel zastať a skontrolovať auto, lebo mi bolo podozrivé, prečo na mňa trúbia a mávajú mi. To som ešte nevedel, že to neoddeliteľne patrí k Volge.

O aute: malo najazdených asi 134.000km, zvonka bolo dosť zachovalé, vo vnútri chýbali koberce, obloženie bokov, obloženie kufra, roztrhaná predná sedačka, chýbajúca kaplička. Ale hlavne zájdený lak a kopec dielov po drobných opravách zastriekaných farbou atď. atď. Tak som oživil lak, nechal pretesniť motor, očalúniť sedadlá, dorobil som chýbajúce obloženia a koberce … a kúpil som mu (autu) krásne diagonálne pneu, doplnené bielymi bokmi a nádhernými puklicami, krásne žlté hmlovky a iné drobnosti … Už vyše tri roky mi robí ohromnú radosť. Priznávam, je to istý exhibicionizmus, voziť sa a vidieť pohľady ľudí naokolo … Zúčastnil som sa niekoľkých výstav v Rakúsku, niekoľkokrát som vyhovel dobrému vkusu nevesty a odviezol ju k oltáru a raz nás dokonca predseda nášhoGAZ-klubu zamiešal medzi luxusné veterány na otváraní kúpeľnej sezóny v Piešťanoch … a Volgu si fotografujú ľudia bez ohľadu na vek vždy keď ju niekde zaparkujem. Je to zvláštne, koľko ľudí malo v minulosti v rodine Volgu a tak neraz strávim na parkovisku v družnom rozhovore s úplne cudzími ľuďmi dlhé minúty … oni nostalgicky spomínajú na tie krásne časy, kedy sa vozili Volgou a ja pýchou nadúvam hruď … Jediný človek, ktorý nemá Volgu rád je moja žena … volá ju „stará kára“ alebo „boľševik“. No a moju dcéru pri desivej predstave, že by ju videli v tom aute spolužiaci chytá triaška. A tak im robím „naschvály“ a keď môžem, tak pre ne just prídem do roboty alebo do školy Volgou. Ináč auto je normálne prihlásené, má STK aj EK. A hoci ho v bývalom SSSR postavili do každého terénu a do každého počasia, ja ho vytiahnem z garáže, len keď je slnečno a bezvetrie ?. Slovo na záver: odtrhnite z dnešných moderných áut logo výrobcu alebo nápis a hneď máte problém s určením o aké auto ide. Volgu spoznáte na prvý pohľad – je to osobnosťmedzi autami … a aj ňou zostane.